Home     |     Over ons     |     Verkoop     |     De winkel     |     Contact
  Ons bedrijf
  Ons personeel
  Onze historie
Onze historie

Begin twintigste eeuw maakte de landbouw in Europa bijna uitsluitend van paardentracties gebruik.

Hier en daar waren enkele stoommachines aanwezig voor het aandrijven van vooral dorsmachines.

1914-18
De eerste wereldoorlog leverde voor Renault vele technieken op, die ook in deze oorlog in de praktijk werden toegepast, deze bleken later ook uitstekend geschikt voor o.a. werkzaamheden in de landbouw.

Voorloper met de motorisering in de landbouw, was Amerika, daarom werden uit de VS volop tractoren naar Europa geinporteerd.

Renault GP 1919/19
Renault GP 1919.
Eerste wiel tractor van Renault type  HO  1921/27
Renault  HO 1921/27
Renault  PE 1926
Renault  VY 1933/39
Renault  304  E 1    4cil  1944/46.
Renault  YL   1934/39
Dors(t)feest te Ottersum met RHEINLAND dorskast bouwjaar 1930 gereviseerde Renault  3042  4cil  benzine motor 2383 CC 1949
Renault  D 16   1951/56.
1960/63
Renault Super 3D  1966.
Renault Super 5D  1965/68
1966/70
Renault Master 1 en Master 2
Renault  R 55 1967/71 en R 57 1967/72 
De eerste landbouwtrekker
van  Renault was net als de
FT tank, op rupsbanden.

Technische gegevens:
Renault type GP

bouwjaar 1919
4 cilinder benzinemotor
4540 cc
boring x slag 95 x 160 watergekoeld 30 PK
gewicht 2300  KG
De FT tank speelde in de overwinning van de geallieerden in 1918 een zeer belangrijke rol.

Naar de oorlog werden deze tanks ook gebruikt als een soort bulldozer, voor sloopwerkzaamheden van oude gebouwen, die plaats moesten maken voor nieuwbouw.
Technische gegevens:

Renault type HO bouwjaar 1922

4 cilinder benzine motor 3177 cc
boring x slag 85 x 140 watergekoeld 20 PK bij 1600 toeren p/m gewicht 2120  KG
Technische gegevens: Renault type PE

bouwjaar 1926
4 cilinder benzine motor 2120 CC 
boring x slag 75 x 120 watergekoeld 20 PK bij 1600 toeren p/m gewicht 1800  KG
In 1927 verdween het type HO deze werd vervangen door de Renault PE die eind 1926 is geïntroduceerd.

Het chassis bestond uit een gegoten geraamte met daarop de motor de vooras was er onder gemonteerd
De serie PE had een breed areaal klanten, er was ook een smalle uitvoering voor de wijnbouw die maar 1.14 cm breed was.

De serie PE was uniek voor die tijd. Hij werd als aller eerste trekker ter wereld uitgerust met een hefinrichting, uiteraard handbediend.

In 1931 werd de PE vervangen door de PE-1
De versnellingsbak met 3 versnellingen en een versnelling achteruit behaalde een snelheid van 10,6 km.Zowel de achter als voorwielen waren van staal.

De riemschijf draaide met 1450 toeren p/m.Voor het gebruik op de weg konden
massieve rubber banden worden gemonteerd.
Midden jaren 30 werd in Frankrijk het gemak en bruikbaarheid van de tractor bij vele grote bedrijven gewaardeerd.

Renault introduceerde in 1934 een nieuw trekker programma de lichter en relatief kleine Renault YL deze was bedoeld voor kleine en middelgrote landbouw bedrijven en in de wijnbouw. 
De Renault YL in weguitvoering op luchtbanden, prachtige grote koplampen en een Claxon.
Tot en met 1940 produceerde Renault 4000 tractoren voor de landbouw, waarvan  540 stuks van het type YL

De YL kon per dag ca. 2 HA ploegen 

Technische gegevens:
Renault type YL

bouwjaar 1934
4 cilinder benzine motor 1462 CC
boring x slag 70 x 95 watergekoeld 18 PK gewicht 1150/1700 kg
1946 R 3040-7023 

De Renault 304 E1 van november 1945 een naoorlogse trekker- productie, 18 / 25 pk op deze basis verschenen vele series, voorzien van de 2.4 liter motor, ook de Renault 3042 Technische gegevens:
Renault type 304 E1, bouwjaar 1945 4 cilinder benzine motor 2383 CC
boring x slag 85 x 105 watergekoeld 25 PK gewicht 2200 kg 
Vlak na de tweede wereldoorlog werden vooral Amerikaanse landbouwtrekkers via de Marshallhulp naar Europa verscheept.

Renault was door de tweede Wereldoorlog niet ongeschonden doorgekomen.
Diverse fabrieken waren gebombardeerd.
Technische gegevens: Renault 3042

bouwjaar 1949
4 cilinder benzine motor 2383 CC
boring x slag 85 x 105 watergekoeld 30 PK gewicht 2355 kg

Renault startte na de tweede wereldoorlog met een nieuw model.
Begin twintigste eeuw maakte de landbouw in Europa bijna uitsluitend van paardentracties gebruik.
Begin juni 2002 is Karel Gesthuizen (schrijver van deze Renault historie) trotse eigenaar geworden van een Renault 3042 bouwjaar 1954. Inclusief de rekening van aankoop,
januari 1954  en de originele handleiding met het service boek.

Deze puntgave Renault 3042 zal binnen zeer korte tijd geheel worden gerestaureerd.
De productie van Renault trekkers in 1950 naar  Le Mans.
De productie werd vanuit de fabrieken te Billancourt, over geplaatst naar de nieuwe fabriek te Le Mans.

In de jaren vijftig werden in Frakrijk maar liefst 107.000 nieuwe trekkers verkocht. In de jaren zestig was het trekkerbestand al gegroeid tot 700.000 stuks. De mechanisatie in de landbouw was in volle gang.
Zo was 1956 voor Renault een belangrijk jaar, de vooroorlogse  techniek met de 3042 serie maakte plaats voor een volledig vernieuwde D / N serie.
Eind 1955 waren nog 207.000 tractoren voorzien van benzinemotoren, de resterende 120.000 met dieselmotoren. Renault ging naast de watergekoelde motoren van Perkins nu ook de luchtgekoelde dieselmotoren inkopen bij MWM in Duitsland.

Met deze nieuwe serie D & N werd ook export naar omringende landen interessant.
De V 73 bleef van 1960 tot 1968 in produktie
Gerestaureerde Renault N 71 bouwjaar 1961
Begin 1961 werd op de N serie een nieuwe hydraulische hefinrichting geïntroduceerd, het gewicht van het aangebouwde werktuig werd overgebracht op de achterwielen van de tractor, om de wielslip te verminderen.

Verder kon de hydraulische installatie ook worden gebruikt voor de bediening van hydraulisch werktuigen van buiten.
De motor vermogens stegen van 25 naar 47 pk.
Hier de jeugd, ook al een Renault tik, leuk zo een speeltje.

Begin juni 2001, net voor het 25 jarig bestaan van LMC,  is Karel Gesthuizen
schrijver van deze Renault historie trotse eigenaar geworden van een Renault N 71, bouwjaar 1961/62, inclusief de originele werkplaatshandleiding en een Nederlandstalige instructiehandleiding.
Rechts:
de gerestaureerde N71
Renault N 71 bouwjaar 1960/62
Motomeccanica Super 1084 cilinder Perkins diesel 4420 cc 60 PK gewicht 3040 KG.In 1960 kon Renault niet aan de vraag voldoen met de  D serie,  daarom werd de  Super 108 Motomeccanica  tot 1963  geïmporteerd uit Italië,  deze werd daar volledig gefabriceerd.
De Renault V 73 een wijnbouw trekker werd tot 1968 gefabriceerd. Hiermede verdween de meest succesvolle serie tractoren die Renault ooit bouwde, heden naar 35 jaren zijn deze nog met aantallen in bedrijf. Voor de wijnbouw was er verder was er nog de V 73 / V 72 / V 71 en  V 31
"Renault landbouw"
 historie.
1963/65 Nieuw was de super 4 het meeste verkocht in Duitsland en de super 5 ook met een Renault dieselmotor van 35 PK. De super 4 was bijna gelijk aan de super 5, maar door de kleinere slag leverde deze enkele pk minder als de super 5 De eerste tractoren met een eigen dieselmotor na de oorlog. Leverbaar ook in smalspoor.
1963/69:
Het Renault topmodel 385 Master. Om reden dat de motorvermogens sterk stegen introduceerde RENAULT de Aster 385 met oranje velgen.1966/70: Master 1 en 2  4 x 4 er werden 2 typen en  twee motoren gebruikt, Master 1 een MWM motor en Master 2 een uit eigen huis het  motor type 591 beide 4 cilinder met ca. 55 PK.Technische gegevens:10 versnellingen, 4 gesynchroniseerd pus 2 achteruit. Een hefinrichting met automatische diepteregeling.
1962/65:
Renault super 5 deze trekkers werden uitgevoerd met een strakke vierkante motorkap met eveneens aangepaste achterspatborden voor meer veiligheid bij de tijd. Het vele chroom rond motorkap, dashboard en grille gaven de strakke rechte lijnen extra aan.1965/68:De serie werd vervangen door de super D serie. een andere gril en alle een D achter hun naam.     
1967/69 Renault super 2D
1965/68 Renault super 3D
1965/68 Renault super 4D
1965/68 Renault super 6D
1965/69 Renault super 7D

Karel Gesthuizen,  schrijver van deze rubriek RENAULT historie, begon op 20 jarige leeftijd in 1966 de verkoop van Renault tractoren als vertegenwoordiger, bij Jansens machinehandel te Gennep.

Samen met collega Peter Nabuurs, een leuke spannende tijd, geen uitzondering waren dagen van verkoop van 3 stuks nieuwe Renault super 3 D of 5 Tractoren, er werden nog paarden met veulens ingeruild.

De eerste verkopen in die tijd van een nieuwe Renault tractor zal ik nooit vergeten, samen met Frans Dassen vertegenwoordiger van Veldkoning te Roermond, de importeur van Renault in die tijd. Zoals begin 1966 o.a. bij fam. Jansen in Middelaar super 3 D.
1966/70:
De Renault Master 1  krijgt de derde MWM motor D 308-4 Met een extra grilletje voor in de motorkap en witte velgen.Renault 385 en Master 1 en 2 tractoren: aparte linker en rechter rempedaal, en middenstand, hefinrichting een automatische diepteregeling met een hefkracht van 1600 KG, door draaiende aftakas met 540 en 1000 toeren, een toen al comfortabele bestuurderszit gaf een zeer goot comfort van deze tractoren.
01-01-1966:
Hier begon Karel Gesthuizen zijn loopbaan als vertegenwoordiger bij "Jansens Machinehandel" te Gennep.
evenals de verkoop op 17 augustus 1966 bij Fam. Reintjes in de Looi te Ottersum super 5 D, Wim Koks Siebengewald super 3 D, Jan Scholten Ooy super 3 D, Dorus Daamen Kekerdom super 5 D, Th. Ten Haaf Ottersum super 5 D, Jo Nas Leuth super 3 D, Piet Kroon Ven-Zelderheide en vele vele anderen. 

Heden  doen we  nog zaken met de tweede en derde generatie, zoals Zoon Joep, huidige MTS  J. Jansen  en Fam. Jan Reintjes en zoon Giel,  MTS Reintjes, Zoon Ger van Mts Koks  Siebengewald, kleinzoon van Wim Koks is heden werkzaam als leerling monteur bij LMC Gennep.
1967 Renault 50/80 serie
1963/69
Het Renault topmodel 385 55pk.
1962/65
In September werd de Renault super 7 geïntroduceerd deze was bijna gelijk aan de N 71.
Renault  R 50 1968/76 
Renault  super 3D 1965/68
Renault R 88 en R 86 beide 51 pk
vanaf  januari 1968/73  later met zwarte gril.
Renault super 5 1962/65
1960/63
Renault D 30 serie 1956/60
Renault  PE   1926/31
Renault R 56 1967/73 
1969:
Meer pk s gevraagd en vierwiel aangedreven RENAULT tractoren.
Revisie en restauratie van de Renault  3042, door Piet van Loo, medewerker  van LMC  Gennep.
1967:  nieuwe  50/80 serie Renault tractoren;
R 88 & R 86:  beide tractoren leverde 51 pk.
De R 88 had een RENAULT 4 cilinder en de R 86 een MWM 3 cilinder motor. Beide tractoren hadden een  (per groep) volledig  gesynchroniseerde versnellingsbak met 12versnellingen vooruit en 3 versnellingen achteruit.

Van deze 50/80 serie volgde  8 modellen:
Renault R 53 twee cilinder MWM 28 pk
Renault R 55 drie cilinder Renault 35 pk
Renault R 56 drie cilinder MWM 43 pk
Renault R 57 drie  cilinder Renault 43 pk 
Renault R 456-  4 wdr. drie  cilinder MWM 43 pk
Renault R 51 drie  cilinder MWM 43 pk(industrie)
Renault R 86 drie cilinder MWM 43 pk
Renault R 88 twee cilinder MWM 51 pk

januari 1970:  Renault R 89 drie cilinder MWM 58 pk ook werden de R 4-56/R 4-86/ R 4-89 met voorwielaandrijving en stuurbekrachtiging geleverd_
1968: Renault smalspoor voor de wijnbouw
RENAULT R 50
2 cilinder MWM diesel
30 pk luchtgekoeld
1701 cc 95 x 120 boring x slag
89 cm breed, met een gewicht van 1360 kg 
1967: Vooruitziende blik  CLAAS & RENAULT
1968: Renault smalspoor voor de wijnbouw Renault 50 / 30 pk 2 cil. smalspoor MWM 1701 cc.
Hier volgde de R 50 (30 pk) / R 60 (44 pk) R 70 (44 pk)/ R 80 (44 pk)De Renault 50/60 en70 hadden een versnellingsbak van 6 versnellingen vooruit en een achteruit de twee hoogste versnellingen waren gesynchroniseerd, naar keuze ook met 10 versnellingen vooruit en twee achteruit.

De R 80 had een volledig (groepen) gesynchroniseerde versnellingsbak. Januari 1970:Voor Frankrijk werd de "POLYCULTURE"R 82 geïntroduceerd, identiek aan de R 80, deze was bedoeld voor bedrijven in combinatie met wijnbouw, veeteelt en/of landbouw.

In april 1975 volgde er nog een laatste type de R 460,  als aanvulling op de eerste van deze smalspoor- trekkers  de vierwiel- aangedreven R 60 en voor Duitsland een 4 wiel aangedreven R 50 type R 450   
RENAULT de Claas importeur voor Frankrijk,  verkocht in de jaren 2000-2004 al  30 % van de omzet voor CLAAS in Frankrijk